Under 1983 vann Arvid Nordquist två fina priser för sin Classic-förpackning: Scanstar respektive Eurostar. Två år tidigare hade den blivit utnämnd till ”Årets förpackning” i tidningen Fri Köpenskap, och 1990 utsåg samma tidning förpackningen till 80-talets förpackning.

Scanstar-priset delas ut vartannat år. Det är instiftat av de fyra nordiska ländernas centralorganisationer för förpackningsfrågor som har till uppgift att stimulera och premiera utformningen av förpackningar. Sveriges centralorganisation heter Packforsk. Under våren 1983 fick Classic-förpackningen Scanstar-priset. 1983 stod Danmark som värd för prisutdelningen, och diplomen delades ut under en mat- och förpackningsmässa i Köpenhamn.

Funktion och elegans

Juryns motivering till priset löd: ”Jämfört med tidigare förpackning är besparingskostnaderna betydliga. Den fyrkantiga formen har bra fördelar både då det gäller transport och för lager. Varan håller sig också mycket bra i förpackningen. Dekorationen är mycket elegant.”

Erik Nilsson, chefen för kaffeavdelningen, tog emot priset tillsammans med Tommy Johnsson från Esselte Pac som tillverkade förpackningarna.

Pris som motsvarar en Oscar

Senare samma år vann Classic-kaffeförpackningen Euro Star-priset, förpackningsvärldens motsvarighet till en Oscar. Priset är instiftat av European Packaging Federation (EPC), där tjugo länders centralorganisationer deltar. 60 olika förpackningar hade skickats in, varav 16 hedrades med en Eurostar av juryn.

Tidningen Fri Köpenskap utsåg sammanlagt 26 vinnare till ”Årets förpackning” i klasserna konsument, butik och storhushåll 1981. En av dem var den så kallade cekaline-förpackningen till Classic kaffe. Den bedömdes av juryn som en helt ny förpackningsidé, och den fick flera efterföljare.

80-talets förpackning

Vid 1980-talets slut frågade sig juryn på Fri Köpenskap om de tidigare vinnarna fortfarande fanns kvar på marknaden, om de höll måttet och vilka som i sådana fall kunde vara värdiga titeln ”80-talets förpackning”. Cekaline för Classic kaffe vann och glädjen var stor hos Arvid Nordquist.

Silverpil för bra annons

Arvid Nordquist har inte bara prisats för sina förpackningar. 1980 tilldelade ICA-förlaget Arvid Nordquist en av sina tre Silverpilar för bra annonser. Det var i gruppen ”Särskilt lärorika annonser” som Arvid Nordquists presentationsbroschyr tog hem priset. Juryn skrev bland annat: ”En av de bästa presentationer av stora sortiment som bedömningsgruppen sett. Det lönar sig att kosta på fint foto”.

Författare
Eva Häggmark

Classic kaffe
Classic kaffe-förpackningarna som vann två fina priser: Scanstar och Eurostar.
Kreatör: Okänd
Motiv-ID: DA2013-09856-SE_CFN_AN_AN_K1a.4_0001.tif

Scanstar
Pris som delades ut till Classic-förpackningen 1983.
Kreatör: Okänd
Motiv-ID: DA2013-10546-SE_CFN_AN_AN_ofor_0110.jpg